zzp-doorzetten

Hoe kan ik als creatief denkende zzp’er wél doorzetten met mijn nieuwe idee?

Je bent een creatief denkende zzp’er en hebt een leuk idee voor een nieuwe dienst. Je gaat enthousiast aan de slag met die nieuwe dienst onder de aandacht brengen. Maar gaandeweg stagneer je en daar baal je van! Het schiet ook allemaal niet op; je bent al even bezig maar er hebben zich nog steeds geen nieuwe klanten voor gemeld. Misschien moet je het plan maar laten varen, denk je. Maar ‘deep down’ baal je er eigenlijk van dat je het dood laat bloeden. Hoe komt het toch, dat dit steeds zo gaat?

Herkenbaar?

Herken jij dit ook? Weet dan dat je niet de enige bent! Juist creatief denkende zzp’ers zijn vaak snelle denkers én ideeën-fabriekjes. Met wel 20 kleurrijke, out-of-the box ideeën op een dag. Maar de uitvoering van een plan of nieuwe dienst kost tijd, focus en commitment totdat de eerste klanten komen. En voor een snelle denker is het extra lastig om zich langdurig met de uitwerking van één idee bezig te houden, en om geduld te hebben. Daardoor kun je ten onrechte gaan denken dat het toch niet zo’n goed idee was. Terwijl het vaker zo is dat je (nog) niet voldoende tijd hebt genomen om dóór te zetten.

Je weet wel: die uitspraak over 10 meter voor de finish ermee kappen…

Zoek een stok achter de deur

De eerste stap die je kunt nemen om te voorkomen dat je het voortijdig opgeeft, is een stok achter de deur zoeken. Zodat je het langer volhoudt, óók in de lastige fase dat er nog even niets lijkt te gebeuren en er niet meteen klanten op je nieuwe dienst af komen. Die stok achter de deur is bijvoorbeeld een andere zzp’er die jouw creativiteit op waarde schat en geen ‘eenheidsworst’ van je probeert te maken. Iemand met wie je op vaste momenten overlegt en aan wie je terugkoppelt welke stappen je hebt genomen en welke stappen je nog gáát nemen. Iemand die je aanmoedigt als je een dip hebt, die meedenkt over mogelijke vervolgstappen, en die je toejuicht op momenten van succes.

Duwtje in de rug

Een vaste afspraak met een ander geeft je namelijk nét dat extra duwtje en houdt het doorbijtertje in je gaande. Waardoor het je deze keer wél lukt om langdurig vol te houden, net zolang tot de eerste klanten die gave nieuwe dienst van je weten te vinden!

 

Kan jij als creatief denkende zzp’er ook wel een steuntje in de rug gebruiken om door te zetten met je nieuwe dienst? Weet dan dat ik graag die sparringpartner en stok achter de deur voor je ben. Als je wilt kun je daar meer over lezen via ‘Sparren met Betty’.

 

Foto: Unsplash/Priscilla du Preez

 

You may also like