• over betty

    Coach voor zzp'ers

    met sprankelend gevoel voor humor en passie voor authentiek ondernemen

  • over betty

    Van zzp'er naar ondernemer

    met sprankelend gevoel voor humor en passie voor authentiek ondernemen

  • over betty

    Betrokken ondernemerscoach

    met sprankelend gevoel voor humor en passie voor authentiek ondernemen

  • over betty

    Professionele bladenmaker

    met sprankelend gevoel voor humor en passie voor authentiek ondernemen

Over Betty van Wijngaarden

 

Betty van WijngaardenVan muurbloempje naar diva, en van zzp’er naar ondernemer. Dat is kortweg ‘the story of my life’. Ik ben een vriendelijke diva hoor, don’t worry. Maar als ik ontspannen en uitbundig ben, kan ik hard lachen en enthousiast praten. En zingen kan ik ook. Al heb ik ook al vroeg geleerd om goed te luisteren.

 

Als nakomertje in een gezin met vijf kinderen is zichtbaar (en hoorbaar) zijn voor mij lange tijd een ‘dingetje’. In ons gezin gaat het er tijdens het eten luidruchtig aan toe, waarbij mijn oudere zussen en broer altijd vol verhalen zitten. Als jongste telg kom ik daar niet makkelijk tussen. Ook vind ik mijn verhalen minder boeiend dan die van hen. Dus luister ik vooral. Mijn moeder heeft altijd al een groot gezin gewild. Maar wens en werkelijkheid liggen soms ver uit elkaar; ze kan de druk van een groot gezin met pubers niet aan. Daar spelen haar eigen nare jeugdervaringen ongetwijfeld een rol in. Ik leer om weinig aandacht voor mezelf te vragen en trek me steeds meer terug. Ook leer ik om haar te ontzien als alles teveel voor haar is.

Dat zijn eerder ingrediënten voor ónzichtbaarheid. Toch leer ik later stap voor stap om (weer) zichtbaarder te worden.

 

Zo kom ik op mijn zestiende in een pleeggezin terecht omdat mijn ouders niet meer voor me kunnen zorgen. Niet leuk natuurlijk. Maar tegelijk een waardevolle ervaring. Ik heb namelijk een heel goeie klik met mijn pleegvader. Hij helpt Betty-het-muurbloempje geleidelijk uit haar schulp te kruipen. Door goeie gesprekken met me te voeren, met me te discussiëren, en door me met de nodige humor uit te dagen. Ik ontdek dat ik deep down helemaal niet zo terughoudend ben. En dat ik ook best scherpe humor heb en leuke woordgrappen maak. Hij helpt me om ‘via zijn ogen’ met een mildere blik naar mijzelf te kijken. Het plaatje dat ik van mezelf heb, verandert daardoor. En het nieuwe beeld bevalt me een stuk beter.

 

Niet veel later neem ik zangles en zing ik mee met opera-zangprojecten. Daar ontdek ik de diva in mezelf. Opera kun je namelijk alleen uit volle borst zingen. De levensenergie giert tijdens het zingen door mijn lichaam. ‘Zo voelt zelfvertrouwen dus aan’, denk ik. En ik blijk dit gevoel van zelfvertrouwen ook in werksituaties vaker bij mezelf te kunnen oproepen. Het helpt me om meer aanwezig te zijn, en om luider (en duidelijker) te spreken in groepen of vergaderingen. Kortom, om zichtbaarder te zijn.

 

Inmiddels werk ik in de journalistiek, korte tijd in loondienst en later als zzp’er. De corporate wereld geeft me het gevoel dat ik me moet aanpassen aan ‘de eenheidsworst’ van een organisatie. Daar word ik ronduit ongelukkig van. Ik ontdek dat ik een tikkeltje eigenwijs ben en het werk graag op mijn eigen manier aanpak. Het zzp’en past daarom goed bij me, ondanks alle hobbels die ik daarbij heb te overwinnen. In het pré-internettijdperk bedenk ik, zonder hulp van Google, hoe ik mezelf zichtbaar kan maken voor klanten. Ik maak uitgebreide mailings en verstuur honderden tailormade brieven aan potentiele opdrachtgevers. Alles geprint op mijn trage inktjet-printertje en verstuurd per post.

 

Ik vind het doodeng om zó zichtbaar te zijn. Stel je voor dat ‘ze’ nee zeggen… Maar het werkt wel; ik haal er mijn eerste opdrachten mee binnen.

 

Als zelfstandige blijk ik veel meer mezelf te kunnen blijven, in alle kleurigheid die bij mij hoort. Ik ontdek dat ik een creatieve denker en doener ben, dat ik een helicopterview heb maar ook goed kan inzoomen. En dat ik gedij bij enige afwisseling. Zowel afwisseling in soort werkzaamheden als afwisseling in werkomgeving. Ik doe steeds meer coördinerend journalistiek werk (eindredacteur, hoofdredacteur) en leer de fijne kneepjes van tijdschriften maken. Tijdschriften zijn heerlijke creativiteitsbommetjes. Een combinatie van inhoudelijke (tekstuele) diepgang die je met mooie foto’s en vormgeving kracht bij zet. Als kind maakte ik voor de lol al knippend, schrijvend en plakkend mijn eigen tijdschriften. Nu doe ik dat (samen met vormgevers, journalisten, fotografen en illustratoren) in opdracht, en verdien er mijn geld mee.

 

Na zo’n vijftien jaar zelfstandig ondernemerschap vragen andere zzp’ers me steeds vaker om advies hoe ze het zzp’en beter kunnen aanpakken. Ik heb immers de nodige ervaring opgedaan en stormen doorstaan. Het valt me op dat zelfstandig ondernemers vaak opzien tegen de praktische zaken zoals administratie, belasting en acquisitie. Maar in de praktijk is hun grootste hobbel… zijzélf.

 

Vaak is het ze niet duidelijk waarom hun klanten juist bij hén komen. Ze vragen zich af of het wel bijzonder genoeg is wat ze te bieden hebben. Of ze weten wel zeker dat het niet uniek is, want er zijn toch meer mensen die deze dienst of dit product leveren? Of ze denken dat het weinig voorstelt omdat de dingen die ze doen hen zo makkelijk afgaan. Terwijl dat juist een signaal kan zijn van hun ‘moeiteloos briljant’. De twijfel of het wel goed genoeg is, overheerst bij veel mensen. Ik hoor verhalen van bescheidenheid, strenge opvoedingen, gepest worden, perfectionisme en grote gezinnen. Mensen proberen zich daar overheen te zetten en zichzelf zichtbaarder te maken als zelfstandige. Maar de regels en de opvoeding van vroeger kunnen erg in de weg zitten.

 

Ik vraag me af wat ervoor nodig is om mensen hun werkelijke ‘waarde’ en bijzonderheid te laten inzien.

 

Zodat ze niet op wilskracht zichtbaar hoeven te zijn als zzp’er. Maar dat ze dat zelfvertrouwen en die eigenwaarde van binnen ook meer vóelen, zodat zichtbaar zijn hen makkelijker afgaat. Ik volg een coachingsopleiding en vind alles wat ik daar leer hé-lé-máál fantastisch! Mensen aanmoedigen, in beweging helpen krijgen, en – het allermooiste – tot nieuwe inzichten over zichzelf laten komen, is prachtig en dankbaar werk!

 

Dankzij de ondernemers die ik in coaching krijg, ontdek ik dat ‘alleen maar’ positief denken om jezelf vooruit te stuwen op termijn niet voldoende is. We vallen na een tijdje bijna allemaal weer terug in onze oude programmering. Kennelijk zit het in onze aard om te blijven gehoorzamen aan oude regeltjes, geboden en verboden uit onze jeugd. Om blijvende veranderingen aan te brengen, is het belangrijk om over een drietal thema’s een scherper en objectiever beeld krijgen. Namelijk: ‘wie ben ik’, ‘wat kan ik’ en ‘wat wil ik’. In de praktijk merk ik dat werken aan deze drie thema’s ervoor zorgt dat ondernemers hun zelfbeeld kunnen bijstellen. Aanvankelijk werk ik met een vast stappenplan, maar ik vind dat al gauw te beperkend. Ik schakel over naar meer maatwerk (want ieder mens is uniek), waarbij deze drie thema’s in meer of mindere mate aan bod komen.

 

De ondernemers met wie ik werk, zijn tegelijkertijd ook weer een spiegel voor mijzelf. Zelfs na ruim twintig jaar zelfstandig ondernemerschap kom ik mijn eigen ‘hobbels’ nog wel eens tegen. Ik neem te veel hooi op mijn vork. Of ik vind het erg spannend om iets nieuws te doen, omdat ik niet zeker weet of het wel gaat lukken. En ga dan lopen uitstellen. Maar dit daagt me uit om me te blijven ontwikkelen. Zowel in praktische vaardigheden als in persoonlijke groei. De nadruk in mijn werkzaamheden verschuift van de journalistiek naar het coachen van zzp’ers en ondernemers. Hoewel ook daar mijn ervaring met tijdschriften maken van pas komt.

 

Bij het traject ‘Je zakelijke gezicht’ maak ik namelijk een op maat gemaakt tijdschrift voor iedere klant die het traject afrondt. Creativiteit valt nu eenmaal niet in te perken…

 

De invloed van de ‘programmering’ uit onze jeugd op het wel of niet zichtbaar durven zijn, boeit mij mateloos. Ik weet uit eigen ervaring hoeveel invloed dat kan hebben. Die programmering geeft ons overigens óók houvast. Maar als het op sommige vlakken tégen ons werkt, is het de moeite waard om daaraan te ‘schaven’. In mijn zoektocht naar tools en methodes om aan deze ‘fundering’ te werken, stuit ik op transactionele analyse (TA). Dit model is verrassend eenvoudig en geeft snel meer inzicht in onszelf en in complexe situaties. Ik ben hier heel erg enthousiast over, zowel voor mijzelf als voor mijn klanten, en volg daarom (momenteel) de driejarige opleiding tot TA-professional. De inzichten die ik hier opdoe, verwerk ik ook weer in mijn coaching en in het traject ‘Je zakelijke gezicht’.

 

Betty van WijngaardenIk geloof dat het belangrijk is om de privépersoon die je bent, ook te laten zien in de zakelijke versie van jezelf. Dat is wat ik ‘je zakelijke gezicht’ noem. Dit is echter een gekuiste versie van je privépersoon, je hoeft zakelijk immers niet alles van jezelf te laten zien (liever niet, zelfs ;-)). Waarom ik dit belangrijk vind? Omdat dat het ‘stukje’ is, dat jou authentiek maakt, waardoor klanten op jou aanhaken, en een klik met je voelen. Zo heb ik op een gegeven moment geleerd dat ik niet voor iedereen een geschikte coach ben, of hoef te zijn. Lange tijd heb ik gedacht dat ik met iedereen een klik zou moeten (kunnen) hebben. Ik ben opgevoed met het idee dat meisjes vooral leuk, lief en aardig horen te zijn tegen andere mensen. Dat heeft met een bepaalde tijdsgeest te maken. Als ondernemer (maar ook als mens) ging dat me steeds meer in de weg zitten. Met hulp van opleiding en ook zelf coaching volgen, heb ik daar wat aan gedaan. Soms is het nuttig om even niet ‘aardig’ te zijn, maar om wel eerlijk en duidelijk te zijn. Zonder onnodige hardheid, natuurlijk. Niet iedereen vindt dat prettig. En dat hoeft ook niet. Je zakelijke gezicht durven laten zien, betekent soms erkennen dat bepaalde klanten, opdrachten of werkzaamheden niet goed bij jou passen. Maar het betekent ook dat de klanten (en opdrachten) die wel goed bij jou passen, jou sneller kunnen vinden en zich in jou kunnen herkennen. Ik zie deze zoektocht naar ‘je zakelijke gezicht’ eerder als een (of meer) masker(s) áfdoen dan als een masker ópdoen. Hiervoor hoef je ook echt geen diva of divo te worden. ‘Gewoon’ jezelf zijn, dat is al uitdagend genoeg.


‘Met mildere ogen’ naar jezelf leren kijken. Dat wens ik iedere ondernemer van harte toe. 
In mijn geval begon het destijds door mijn pleegvader. En hopelijk gaat deze ontwikkeling een leven lang door. Steeds méér mezelf worden, en mezelf steeds béter leren kennen. En steeds beter zicht krijgen op mijn toegevoegde waarde. Zodat ik nog zichtbaarder durf te zijn op manieren die bij mij passen, en leuke klanten en opdrachten mij weten te vinden. Zonder dat ik een roeptoeter hoef te zijn.

Hoewel… als diva mag ik best wat geluid produceren 😉

 

 


Ik help je graag

Is dit voor jou het goede moment om jezelf zichtbaarder te maken als ondernemer? Wil je meer helderheid over waar jij als ondernemer voor staat en waar je goed in bent? Zodat je meer ontspannen kunt communiceren met potentiële klanten en kunt laten weten wat je te bieden hebt? En zo meer leuke klanten en opdrachten krijgt waarmee je een goed inkomen verdient?

 

Mogelijk is het traject ‘Je zakelijke gezicht’ dan iets voor jou. En daar help ik je natuurlijk graag mee. Je wilt vast eerst weten waar ‘Je zakelijke gezicht’ over gaat. Dat kun je lezen op deze pagina: ‘Je zakelijke gezicht’.

 

Als je vragen hebt en eerst wilt overleggen of dit mogelijk iets voor jou is, neem dan gerust contact met me op. Je kunt me mailen via betty@jezakelijkegezicht.nl. Of me WhatsAppen / bellen via 0626 – 28 28 45 (op mail en WhatsApp kan ik het snelste reageren).

Betty vertelt:

‘Vier mensen hebben een belangrijke coachende rol in mijn leven gespeeld. Allereerst mijn eerste “grote” freelance opdrachtgever, een bladenmaker, in de tijd dat ik nog fulltime in de journalistiek werkte. Zij heeft me gezonde zakelijkheid geleerd, doelgroepgericht schrijven en de basisbeginselen van bladen maken. Ten tweede mijn ondernemerscoach: zij heeft me geholpen om helder te krijgen wie ik ben, welke klanten bij mij passen en om mijn ideeën te realiseren. Als derde mijn pleegvader: mijn grootste “fan”. Hij heeft me altijd aangemoedigd en was trots op elke stap die ik nam. En tot slot mijn zakelijke 'buddy' met wie ik elke week mijn plannen bespreek, die me aanmoedigt, en me soms ook een liefdevolle schop onder de kont geeft. Als ondernemerscoach geef ik deze verschillende facetten graag door aan mijn klanten. Want we kunnen allemáál wel eens wat reflectie en aanmoediging gebruiken.'