verstoppen_zichtbaar_zzp

Hoe komt het dat ik mezelf liever verstop dan dat ik me zichtbaar maak als ondernemer?

Je hebt voldoende opdrachten. En je klanten laten je geregeld weten dat ze blij zijn met wat je doet. Ze komen dan ook regelmatig bij je terug en vragen je ‘Doe je dit of dat misschien ook?’ En je zegt bijna overal ja op. En het lukt je ook om die dingen te doen. Maar dat vind jijzelf geen prestatie. Iedereen kan dit toch? Deep down heb je het gevoel dat je niet echt heel goed bent in wat je doet. Je blinkt niet ergens in uit, denk je. Daarom houd je je een beetje op de vlakte en maak je jezelf maar halfslachtig zichtbaar als ondernemer. Want je vindt het best een ‘dingetje’ om Je Zakelijke Gezicht te laten zien. Heel eigenlijk voel je je een bedrieger. En denk je dat anderen op een dag doorkrijgen dat het allemaal niet zoveel voorstelt wat je doet.

Herkenbaar?

Herken je dit bij jezelf? Dan is de kans groot dat jij last hebt van het ‘imposter’ syndroom. Je voelt je een beetje een bedrieger die per toeval wat ‘succesjes’ heeft geboekt, in plaats van dat je denkt dat het komt door jouw eigen competenties of jouw harde werken.

Mensen die hier last van hebben, hebben vaak geen helder beeld van waar ze werkelijk goed in zijn. Zelfs als ze complimenten krijgen of een succes behalen, hebben ze het gevoel dat dat komt door pure mazzel, door toeval of door externe omstandigheden. In elk geval komt het niet door hen. Ze vrezen om door de mand te vallen; dat iedereen opeens ziet dat het allemaal niet zo bijzonder is wat zij doen.

De lat hoog of juist laag

Als tegenreactie kunnen ze heel hard gaan werken – op het perfectionistische af. Of als ze een compliment krijgen, wimpelen ze die af. Ergens heel goed in zijn, of ervaring opbouwen, helpt hen niet om van dit gevoel af te komen. Dat komt doordat ze niet uit zichzelf in staat zijn om hun mooie prestaties te her- en erkennen. Het lukt ze niet goed om een succes ‘toe te eigenen’. Het glipt als zand tussen de vingers door.

Maar het tegenovergestelde kan ook gebeuren; ze stoppen met hun best doen, gaan uitdagingen uit de weg, en leggen de lat laag. Zodat ze af en toe zichzelf en anderen kunnen verbazen door het opeens wél heel goed te doen. Zonder dat ‘men’ dit standaard van ze gaat verwachten.

Het ‘imposter’- of bedriegerssyndroom komt vaak voor onder mensen die best wel intelligent zijn. Het kan ermee samenhangen dat ze als kind prestatiegerichte ouders hadden, ouders die veel controle over hun kind uitoefenden, of die overbeschermend waren. Al laat recent onderzoek eveneens zien dat de werkomgeving ‘imposter’-gevoelens kunnen versterken of juist afzwakken. Een werkcultuur waarin ruimte is voor complimenten geven, kan namelijk helpen om ‘imposter’-gevoelens af te zwakken en het zelfvertrouwen te versterken. En een overwegend kritische of competitieve werkcultuur kan ‘imposter‘-gevoelens juist aanwakkeren.

Veel of een beetje

Een klein deel van de mensen kunnen we rekenen onder de harde kern van de ‘imposters’. Maar een groter deel van de mensen heeft er ‘slechts’ af en toe last van, of alleen maar op één terrein of enkele terreinen in hun leven. Deze test geeft een indruk van de mate van ‘imposter’-gevoelens.

Het kan voor mensen met ‘imposter’-gevoelens lastig zijn om helemaal in hun eentje hun zelfbeeld bij te stellen. Vaak is het effectiever om hulp te zoeken bij een objectieve(re) buitenstaander. Iemand die wat verder afstaat kan met frisse blik de aandacht helpen verleggen naar waar de ander goed in is. Want mensen hebben vaak een vertekend beeld van zichzelf. Ze staan er als het ware te dicht met hun neus op om het volledige plaatje van zichzelf goed te kunnen overzien. ‘Imposters’ doen het in feite ook niet slechter dan andere ondernemers en mensen, soms zelfs beter. Bekende mensen met ‘imposter’-gevoelens zijn bijvoorbeeld astrofysicus en rockmuzikant Brian May (Queen), actrice Emma Thompson en meervoudig Academy Award-winnaar en actrice Jody Foster.

Mildere ogen

Door een eerlijker beeld van zichzelf en hun prestaties te vormen, gaan ‘imposters’ met mildere ogen naar zichzelf kijken. Ze leren om hun goede prestaties wat vaker te omarmen. En dat helpt om vaker en beter hun Zakelijke Gezicht te laten zien. Zonder dat dit ‘fake’ voelt. Of als een bedrieger.

Oftewel, conclusies die mensen over zichzelf hebben getrokken in hun jeugd, of die ze met de paplepel hebben binnengekregen, kunnen eraan bijdragen dat ze zich een beetje of heel erg een bedrieger voelen, en het idee geven dat hun prestaties weinig voorstellen. Hulp zoeken bij een objectieve buitenstaander kan de eerste stap zijn om met mildere ogen naar zichzelf te leren kijken. En om te ontdekken waar ze wel degelijk goed in zijn. Zodat het makkelijker wordt om zichzelf zichtbaar te maken als zzp’er, en om hun Zakelijke Gezicht te laten zien. Op manieren waar zij zich prettig bij voelen en die óók zijzelf geloofwaardig vinden.

 

Wil jij als ondernemer stappen nemen in Je Zakelijke Gezicht laten zien en in het verminderen van ‘imposter’-gevoelens? Weet dan dat ik je hier graag bij help. In het traject Je Zakelijke Gezicht werken we aan een objectiever beeld van wat je kunt. En aan het omarmen van waar je goed in bent. Zodat je met meer gemak Je Zakelijke Gezicht laat zien, en je daar ook senang bij voelt. Zodat je meer plezier en voldoening in je werk hebt. En makkelijker meer leuke klanten en opdrachten naar je toe hengelt. Voor meer info, zie www.jezakelijkegezicht.nl

You may also like