Zzp’er Mark Verheijen: ‘Ik geloof dat je een opdracht juist krijgt omdat jij goed pást bij de opdrachtgever’

Wat is er nou leuker dan ‘gluren bij de buren’? Horen hoe andere zzp’ers aan hun klanten komen, en welke hobbels zij pogen te overwinnen. Zzp’er Mark Verheijen is begin dit jaar voor zichzelf begonnen en houdt zich bezig met IT-gedreven transformaties en programmamanagement, met name in de zorg en in de financiële sector. Wie bij IT denkt aan ‘nerdy’ of ‘boring’ slaat wat Mark betreft de plank behoorlijk mis. Sociaalvaardig, netwerker en ondernemend zijn eerder op Mark van toepassing. ‘Het is als zzp’er belangrijk om een groot warm netwerk te hebben en dat je al veel vlieguren hebt gemaakt.’

zzp’er Mark Verheijen

Bedrijf: Fiduzzi Interim Management

Gestart: 1 januari 2020

Vestigingsplaats: Assendelft

Werkgebied: heel Nederland

Websites: www.fiduzzi.nl, www.sijn.nl 

Mark Verheijen is in 2005 al een keer eerder voor zichzelf begonnen. Dat ging zó goed dat hij al snel geen zzp’er meer was. Hij startte als interimmer bij Alex Beleggersbank waarbij hij als manager IT de performance en het kostenaspect van de datacenters en de IT-infrastructuur ging verbeteren. De klus was zo boeiend, en opvolging werd niet gevonden, dat hij daar is gebleven. Maar dan wel in loondienst. Hij werd directeur IT van BinckBank en legde zich vervolgens bij Topicus EuroPort (voorheen Able) toe op ontwikkeling van software voor de financiële sector. Als Chief Executive Officer bij Promedico ICT richtte hij zich op software voor de eerstelijns gezondheidszorg, zoals huisartsenpraktijken. Het zzp’en is echter altijd bij hem blijven kriebelen. Eind 2019 – hij had net een groot project afgerond bij Promedico – besloot hij dat hij toch weer voor zichzelf wilde werken. En zo startte hij begin 2020 met Fiduzzi Interim Management.

Wat doe jij met jouw bedrijf? En voor welke doelgroep?

‘Met mijn bedrijf Fiduzzi interim management ben ik gespecialiseerd in complexe, IT- en technologiegedreven transformaties, met name in de zorg- en financiële sector. Ik bied daarbij drie verschillende diensten aan. Ten eerste interim-management, bijvoorbeeld als een organisatie snel bestuurlijke expertise nodig heeft. Ten tweede bied ik de mogelijkheid tot programmamanagement, bijvoorbeeld als een zorggroep “iets” moet met IT binnen de organisatie, maar niet weet hoe dat aan te pakken. Dan heb ik een adviserende rol. En ten derde ben ik beschikbaar voor toezichthoudende rollen vanuit mijn IT- en technologische profiel. Er zijn maar weinig toezichthouders die een IT-achtergrond hebben, terwijl IT in veel organisaties wel een essentieel onderdeel is.

En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, ben ik sinds kort ook directeur Gecco (a.i.) bij Sijn ICT Services. Het nieuwste product Gecco is een werkplekomgeving in de Cloud voor huisartspraktijken. In mijn ervaring gebruiken huisartspraktijken vaak verouderde software en technologie. Als het gaat om technologie vindt de zorgsector ook vaak opnieuw het wiel uit. De ene zorgorganisatie bedenkt een app, en de ander weer een applicatie die net anders is. Daardoor heb je in de zorgsector te maken met veel losse componenten en applicaties. Met Gecco leveren wij voor huisartsenpraktijken een basis waar andere technologie op kan samen klikken. Zo kan bijvoorbeeld de PGO (Persoonlijke Gezondheids Omgeving) van een huisartsenpraktijk erop aanhaken, maar ook een ECG-meter of het huisartsinformatiesysteem (HIS). Daarmee vormt Gecco een verbindende factor die ervoor zorgt dat alle medewerkers van de huisartsenpraktijk veilig alle verschillende applicaties kunnen gebruiken.’

 

‘Je kunt als ondernemer in moeilijke tijden óf je deuren sluiten, óf iets nieuws bedenken’

Hoe kom je aan jouw klanten?

‘Uit mijn warme netwerk. Een groot warm netwerk is daarom belangrijk voor mij. Ook is het belangrijk dat ik al veel vlieguren heb gemaakt in mijn vakgebied. Van de eerste keer dat ik voor mezelf ging werken, in 2005, weet ik nog hoe belangrijk het is om warm te netwerken. Dus veel mensen om je heen laten weten dat je als interimmer werkt, bijvoorbeeld via LinkedIn. Ik ben sowieso heel actief op LinkedIn waardoor mijn netwerk blijft groeien. Ik zorg ervoor dat ik daar consequent een inhoudelijke bijdrage lever. Ook drink ik veel kopjes koffie met allerlei mensen.

Verder heb ik geprobeerd nieuwe klanten te krijgen via portalen zoals freelance.nl. Maar dat zet voor mij geen zoden aan de dijk. Je bouwt binnen die portalen via een ranking-systeem punten op. Maar ik denk niet dat je daardoor een betere match tussen opdrachtgever en opdrachtnemer krijgt. Ik geloof dat je een opdracht juist krijgt omdat jij goed pást bij de opdrachtgever. Daarom vind ik warm netwerken ook zo belangrijk; je spreekt altijd wel weer iemand die jou kent en je doorverwijst naar een ander met wie je eens zou moeten gaan praten. Dat geeft een betere match en levert in mijn geval meer opdrachten op.’

Welke uitdagingen kom jij tegen bij jouw bedrijfsvoering?

‘In deze coronatijd zijn er veel minder opdrachten in de markt dan bijvoorbeeld een half jaar geleden. In de financiële sector is er momenteel helemaal geen werk meer voor externen. Daarom zoek ik mijn opdrachten nu in andere sectoren die juist profiteren van digitale transformatie. En die zijn er in overvloed – al dan niet onder invloed van corona. Denk maar aan de zorgsector, en aan het onderwijs.

Voor mijn bedrijf Fiduzzi zou er nog wel een opdracht bij mogen, al hoor je me nu ook weer niet klagen. Ik weet dat veel zzp’ers er momenteel veel minder rooskleurig voorstaan. Met het bedrijf Sijn lanceren we nu het product Gecco. Ik hou me er aan vast dat bedrijven die in een crisisperiode zijn opgestart, en die dat overleven, het ook daarna vaak beter doen omdat ze eraan gewend zijn dat ze er altijd hard aan moeten trekken. Wat dat betreft kun je als ondernemer in een moeilijke periode óf je deuren sluiten, of iets nieuws bedenken.’

 

‘Als je iets 15 keer hebt geprobeerd, zeg dan niet “Het is 15 keer mislukt”, maar zeg: “Ik ga het voor de 16e keer proberen”’

Welk effect ondervind jij van de coronacrisis?

‘Afgezien van minder opdrachten in de markt, heeft corona bij ons vooral privé extra uitdagingen opgeleverd. Zowel mijn vrouw als ik werken momenteel vanuit huis. We hebben twee kinderen van 6 en 8 jaar en het was afgelopen periode best uitdagend om te werken en ook de kinderen op te vangen, aangezien ze niet naar school gingen. Mijn vrouw en ik hebben het zo geregeld dat we om de beurt boven rustig konden werken terwijl de ander zich bezighield met de kinderen. Toch had ik deze periode niet willen missen. Ik merk dat we als gezin dichter tot elkaar zijn gekomen. Vóór deze periode was ik vaak onderweg. Maar nu kon ik ook helpen met schoolwerk.’

Welke tips, waar jij zelf veel aan hebt gehad, zou jij geven aan andere zzp’ers?

-Bouw aan een warm netwerk: Je netwerk is extreem belangrijk. Bouw aan een warm netwerk, spreek af of bel, ga koffie drinken met mensen. Er is altijd wel weer iemand die je in contact kan brengen met een ander.

-Zorg dat je vertrouwen hebt in jouw dienst/product, zodat je dat ook met overtuiging uitstraalt: Weet dat jouw product of dienst “staat”, want dan ga je ook met energie en overtuiging het gesprek in met potentiële klanten. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat ik veel weet van digitale transformaties in organisaties. Daardoor heb ik een visie op hoe je dit het beste kunt aanpakken en weet ik wat ik wel en niet wil. Dat straal ik ook uit, vertellen mensen mij wel eens. Ook ken ik de sectoren goed waar ik in werk. Ik weet bijvoorbeeld waar artsen tegenaan lopen bij gebruik van hun ICT. Dat is belangrijk in gesprekken met artsen.

-Doe geen dingen die je (zelf) niet goed kunt: Richt je op de dingen die je echt goed kunt, leg daar jouw focus op. En huur voor andere dingen mensen in. Ik doe bijvoorbeeld wel zelf mijn administratie, maar daar gebruik ik wel een tool voor om het me zo makkelijk mogelijk te maken.

-Maak elke dag verschrikkelijk veel plezier: Ik neem alleen opdrachten aan die ik écht leuk vind. Tot nu toe kan ik dat volhouden, hopelijk blijft dat zo.’

-Wees niet bang voor een koerswijziging: Modder niet te lang door, wees niet bang om iets te veranderen. Daar leer je van.

-Blijf positief: Ik ben iemand die positief in het leven staat. Ook bij een koerswijziging komt dat van pas. Als je iets 15 keer hebt geprobeerd, zeg dan niet “Het is 15 keer mislukt”, maar zeg: “Ik ga het voor de 16e keer proberen.”’

 


Over Betty van Wijngaarden 

Zzp- en ondernemerscoach (ruim 20 jaar zzp’er). Betty zet haar kennis en ervaring graag in om andere zzp’ers te ondersteunen bij het zichtbaar(der) durven worden en zichzelf verder te ontwikkelen. Ze is een communicatie-diva pur sang, (bladenmaker, hoofd-/ eindredacteur). Betty blogt over haar ervaringen als zzp’er, ondernemerscoach en deelt sprankjes van (eigen)wijsheid, humor en inspiratie.

Meer informatie: www.bettyvanwijngaarden.nl | ikzieje@bettyvanwijngaarden.nl

 

You may also like